Voldoende licht in de winter

Om goed te kunnen functioneren hebben we daglicht nodig. Onderzoeken hebben aangetoond dat we ongeveer een uur per dag aan daglicht nodig hebben. Een tekort aan daglicht kan voor zowel lichamelijke als geestelijke klachten zorgen. Voldoende daglicht is erg belangrijk om te voorkomen dat er een tekort aan vitamine D ontstaat. Wanneer de winter in aantocht is en de dagen korter en kouder worden, kun je last krijgen van een zogenaamde winterdepressie. Een tekort aan daglicht is daar vaak een belangrijke oorzaak van.

Daglichtlamp

In de zomer is het vaak geen probleem om voldoende daglicht te krijgen, maar wanneer in de winter de dagen korter en kouder worden zijn we steeds meer binnen. Creatief met het plannen van je dag kan dan een hoop helpen. Zorg ervoor dat je de momenten van de dag waarop je buiten bent goed benut, zoals pauzes, boodschappen doen, of kinderen naar school brengen. Maar tegenwoordig gunnen we ons zelf steeds minder tijd om te ontspannen. Overvolle agenda’s en drukke schema‚Äôs vragen een hoop van onze tijd. Als het niet lukt om je dagindeling aan te passen is er een andere mogelijkheid om toch voldoende daglicht te krijgen op het moment dat het jou uitkomt; je kunt overwegen om lichttherapie te gebruiken.

Bij verschillende instellingen kunt je terecht voor een daglicht behandeling. Maar lichttherapie kan ook eenvoudig thuis, tegenwoordig zijn er zijn diverse daglichtlampen te koop voor thuisgebruik. Een daglicht lamp kan je helpen tegen een tekort aan energie, een winterblues, problemen met je slaappatroon of bij een jetlag. Een daglichtlamp helpt de hoeveelheid licht die je tekort komt te compenseren. De intensiteit van daglicht kan op een heldere dag oplopen tot 100.000 lux, terwijl de hoeveelheid licht op kantoor rond de 500 lux ligt, en in huis vaak niet meer dan 300 lux. Een daglichtlamp werkt eenvoudig, je hoeft niet recht in de lamp te kijken waardoor je hem ook kunt gebruiken tijdens het eten, werken of TV kijken.