Voldoende licht in de winter

Om goed te kunnen functioneren, hebben we daglicht nodig. Onderzoeken hebben aangetoond dat we ongeveer een uur per dag aan daglicht nodig hebben. Een tekort aan licht kan voor zowel lichamelijke als geestelijke klachten zorgen. Zo is voldoende daglicht is erg belangrijk om een vitamine D-tekort te voorkomen. En als de dagen korter en kouder worden, kun je last krijgen van een winterdip of winterdepressie. Een tekort aan daglicht is daar vaak een belangrijke oorzaak van. Wij vertellen je graag meer.

Daglichtlamp

In de zomer is het vaak geen probleem om voldoende daglicht te krijgen, maar wanneer in de winter de dagen korter en kouder worden zijn we steeds meer binnen. Creatief zijn met het plannen van je dag kan dan een hoop helpen. Zorg ervoor dat je de momenten van de dag waarop je buiten bent goed benut, zoals pauzes, boodschappen doen of de kinderen naar school brengen. Maar tegenwoordig gunnen we onszelf steeds minder tijd om te ontspannen. Overvolle agenda’s en drukke schema’s vragen een hoop van onze tijd. Als het niet lukt om je dagindeling aan te passen, is er een andere mogelijkheid om toch voldoende daglicht te krijgen op het moment dat het jou uitkomt. Je kunt dan lichttherapie overwegen.

Bij verschillende instellingen kun je terecht voor een daglicht behandeling. Maar lichttherapie kan ook gewoon thuis, want tegenwoordig zijn er zijn daglichtlampen te koop voor thuisgebruik. Een daglicht lamp kan helpen bij een tekort aan energie, de winterblues, problemen met je slaappatroon of bij een jetlag. Daglichtlampen helpen de hoeveelheid licht die je tekort komt in de donkere tijd van het jaar compenseren. De intensiteit van daglicht kan op een heldere dag oplopen tot 100.000 lux, terwijl de hoeveelheid licht op kantoor rond de 500 lux ligt. In huis is het vaak niet eens meer dan 300 lux. Een daglichtlamp werkt simpel. Je plaatst de lamp schuin voor je en gaat er dagelijks minimaal een half uur voor zitten. Hierbij hoef je niet recht in de lamp te kijken, waardoor je de lamp gewoon kunt gebruiken tijdens het eten, werken of TV kijken. Na ongeveer 1 tot 2 weken merk je vaak al dat je je fitter voelt.